Att vaccinera eller inte vaccinera? Det är frågan

Storebror har haft party idag. Han fyllde ju för några veckor sedan men eftersom de flesta kompisarna är iväg på semester då så bestämde vi oss för att skjuta lite på det. Passade riktigt bra med idag, två dar före skolstart. De flesta har inte setts på hela sommaren så de fick en chans att snacka ikapp, så om A-K har det lugnt i klassen på måndag så VARSÅGOD! :-) Skämt åsido, det är jättekul med alla kompisarna här men det är 2,5 intensiva timmar med roddande. Det gick bra med grillade hamburgare, päronsplit och skattjakt och nu sitter storebror med kompis och bygger en av alla legosatser som kom i paketen. Numera fixar ju barnen att bygga själva, annat var det tidigare, fast jag är ganska bra på o läsa instruktionsboken. Har dock fått en mer ödmjuk inställning till de som konstruerar dessa invecklade leksaker, de måste ju vara värsta ingenjörerna för att allt ska fungera som det är tänkt :-o

Igår var det dags för den årliga släktfaden, även detta år i Katrineholm. Mammas kusiner med familjer samlas då för en golftävling och efteråt äter vi tillsammans. Det är då vi som inte fallit i golf-fällan ansluter ;-) I år gick alltså tävligen av stapeln på K-holm golfklubb med efterhörande middag på Ramsjölid. Nästa generation vann i år och det är MIN kusin som står som värd nästa år. Pappa kom på en hedrande andraplats och tog en ihopfällbar picknick-korg som pris till kusin Agnetas förtret. Kanske ska tillägga att det var jag som sa att han skulle ta den, har alltid velat haft en sån....sorry Agneta....lovar att bjuda dig på picknick.
I morse när jag smörjde in mig efter duschen så insåg jag att jag fått med mig något mer än en picknick-korg som minne. På knät satt en lite, ettrig, äcklig fästing!!! Jag hade långbyxor igår och bara tanken på att den under natten kravlat sig uppåt o sen huggit sin gaddar i mig....huva! me no like!! Har aldrig haft någon fästing och tog efter många om och men tag i saken för några år sedan och vaccinerade mig. Så ingen TBE här inte!!!
På tal om vaccinering, vi satt härom dagen och pratade om svininfluensan på jobbet o om man ska eller inte ska vaccinera sig mot den. Min inställning är att först när man går ut och verkligen rekommenderar att folk vaccinerar sig så kommer jag göra det, är man för snabb med att skydda sig så kan man ge sig sjutton på att viruset blir resistent. Nu verkar det dock som om jag kanske måste tänka om. Det har konstaterats att de som klarar sig bäst från flunsan är de som är över 40 och de som har haft influensa tidigare. Jag är 36 och har som jag kan minnas ALDRIG drabbats av influensan....tål att tänkas på nu när vi går mot mörkare tider igen och vi kryper inomhus och boar.

Fast just nu ska jag njuta av att jag har en veckas semester kvar, det ser inte ut att bli strandväder men fint ändå. Jag har ett glas rosé bredvid mig och ikväll ska vi äta grekmat med goda vänner som vi inte träffat på läääääänge!

//Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0