Nyköping - Roma - Masseria Coccioli - Ciampino - Nyköping

Torsdag 18 juni kl 04.20:
Klockan ringer och det är dags att gå upp för om en timme kommer taxin. Eftersom vi packade till klockan 12 så har jag minst en sandlåda grus i varje öga, men de glömmer man snart bort för idag är det dags! Idag ska vi äntligen iväg på resan som vi planerat så länge. Vi möter upp resten av resesällskapet, mina föräldrar, min lillebror och lillasyster med sambo på flygplatsen. Lite drygt tre timmar senare landar vi i Rom. Tidigare nämnda gäng sätter sig i hyrbilen och styr kosan ner mot Italiens klack medan vår lilla familj bestämt oss för att börja resan med en dag i den Italienska huvudstaden innan vi tar tåget ner. Hade jag vetat att vi skulle vara tvungna att åka buss utan aircondition in till stan och att det var 38 gradert i skuggan så hade jag nog tänkt om. Trots detta fick vi faktiskt en riktigt mysig dag i Rom, det gäller bara att jaga skugga, dricka mycket och så fort energin tar slut langa fram en riskaka från förrådet :-)
Efter en lång dag var det dags att kliva på tåget som skulle ta oss till Lecce. Medan Roms förorter svischade förbi utanför fönstret vecklade grabbarna ihop sina långa ben i sätena och somnade in efter en lång och upplevelsefylld dag.

Fredag 19 juni, Midsommarafton:
Efter en lång natts skön sömn vaknar vi till solen och (o)ljudet av cikadorna på Masseria Coccioli. En italliensk lantgård från 1500-talet som rustats upp och nu fungerar som hotell och konferens anläggning. Masserian ligger mitt ute i ingenstas omringad av mil efter mil med olivlundar och jag känner lugnet komma. Eftersom det är en svensk familj som driver masserian så blir det givetvis sillunch och nubbe samt dans kring den olivklädda midsommarstången. Annars tillbringar vi hela dagen i horisontalläge vid poolen.

Lördag 20 juni, Midsommardagen:
Det är sol och varmt, sol och varmt, sol och varmt. Inte mycket action denna dag heller, helt ok att slappa vid poolen och ta en siesta innan middan som mannen och jag stod för denna kväll. På förmiddagen hade vi varit inne och handlat på stormarknaden och på kvällens meny stod pizza de quattro formaggio. Vi gjorde det enkelt för oss och köpte färdigt pulver som det bara skulle tillsättas vatten och olja till. Det konstiga var att när vi haft i det vatten och olja som vi läst oss till på vår mer än knapphändiga italienska så var degen fortfarande väldigt torr. Hmm... vi konsulterade påsen igen och kom till slut fram till att till de tre dl vatten och tre msk olja som vi hällt skulle vi använt 500 gram pulver. Vi hade hällt i hela påsarna, sammanlagt 2 kg pulver!!! Ett gott skratt och sedan blev det pan pizza den kvällen.

Söndag 21 juni:
Vi vaknar på morgonen och märker att det regnar även i Italien. O som det regnar sedan, det fullkomligt ÖSER ner och olivodlingarna står snart under vatten tillsammans med det närliggande samhället Surbo. Vi bestämmer oss för att ta en utflykt till stormarknaden idag med men när vi kommer dit så är det bara att vända, hela gallerian står under vatten. Det är fascinerande hur lite vatten kan göra så mycket skada. Men tur i oturen för istället åker vi till den lilla närbutiken i Casalabate istället och idag har de grönsaksmarknad i byn. Här finns all sköns grönsaker som du kan hitta, dock inte lime till min svågers förtret, och oliver som smakar gudomligt. Vi köper oliver för ett helt kompani för en summa av 5 euro!! När vi kommer tillbaka till masserian har solen kommit fram och vi tar en tur till stranden.
På kvällen kommer mina mostrar ner. Det är ju faktiskt så att hela syftet med resan är att fira min lilla mamma som blir 60 år. Vi bjuder dem på en mustig och från början alldeles för salt tomatsås med pasta innan vi tackar för idag och somnar in i våra mysiga och ikea-möblerade rum. Ett tips förresten om ni skulle råka översalta nån gång, pressa i en citron, det neutraliserar smaken.

Måndag 22 juni:
"Sola och bada med piña colada på sommarn är livet en fest" eller vad är det han sjunger Marcoolio? Vi byter ut drinken mot kall rosé och slappar vid poolen heeeeela dan. Fram till kvällen när nästa gäng anländer. Min morbror med sambo och döttrar och sammanlagt är vi nu 16 pers på masserian. För att slippa laga mat så åker vi till en annan masseria, Melcarne, och käkar. Innan vi åker har vi fått tips från Wenche att istället för att på svenskt sätt beställa förrätt varmrätt och efterrätt så ska vi äta som italienaren gör med antipasto, primo, secondo, frutto, formaggio och dolce. För att inte sprängas så får vi rådet att beställa in några olika rätter "centro tavola" alltså mitt på bordet som man sedan plockar ifrån. Sagt och gjort, 16 svenskar trycker in sig i två bilar och far iväg. De kan ingen engelska på denna masseria! o jag kan ungefär 15 ord :-s Det gick bra till slut och vi fick oss en upplevelse vi sent ska glömma.
Trött lilleman under uppsikt av en ännu mindre man :-)

Tisdag 23 juni:
The Big Day! Italiensk champagne, Prosecco, på sängen och en helt gudomlig middag på kvällen. Emellan det hann vi med sandslotts-bygge,en långpromenad med kusin Hanna längs Adriatiska havet och en väldigt imponerande vin-provning med en av världens främsta vinkännare. Tänkte försöka återge hur underbar maten var men you had to be there, det var fat på fat med läckerheter, varma sallader, olika fyllda grillade fiskar, grillade skaldjur och en gudomlig amarettokräm på toppen. En väldigt lyckad dag med andra ord :-D

Onsdag 24 juni:
Vi lämnar tjocka släkten och tar en utflykt till Zoosafari i Fasano. Där har de en stor safaripark där man till skillnad från Kolmården fick mata de flesta djuren. Vi tog också en tur genom babian-land och vi fick med egna ögon se hur de förökar sig, doggy-style! *s* Promenad i olivlunden, middag och tidigt i säng. Pratade med Lotta ikväll och hon undrade om jag shoppat nåt. Shoppat!? Här ligger vi på latsidan och steker mest hela tiden :-)

Torsdag 25 juni:
Tjocka släkten samt syster med sambo lämnar masserian och styr kosan mot Rom igen. Håkan, jag och bror min lämnar barnen hos morfar och mormor o tar en tur in till gamla Lecce. Tar vägen förbi Ipercoop för lite shopping på vägen hem och fixar old-fashioned pannkakor till middag. Fyller dock våra med chevre, ruccola och prosciutto med en sellerisallad vid sidan om :-)

Fredag 26 juni:
Det är vår sista dag på masserian. Alla utom jag och lilleman åker på utflykt till den vita staden Ostuni och trulli-husen i Alberobello. Vi tillbringar istället dagen vid poolen och läser veckans tredje bok. Vi har nu varit här i en dryg vecka, vi har inte gjort mycket mer denna vecka än solat, badat och ätit god mat. Det har varit så skönt och jag som är en ganska rastlös skäl är helt avslappnad. Denna resa har varit en upplevelse som inte många fått privilegiet att vara med om och jag kan varmt rekommendera ett besök till Appulien, Italiens klack.

Lördag 27 juni och Söndag 28 juni:
Resdagar. Vid lördaglunch lämnar vi Lecce med tåg tillbaka mot Rom där vi möter upp Karin och Tobias och tar bussen till Ciampino där vi ska sova sista natten innan hemresan till Sveriget. Efter frukost åker vi till flygplatsen och vid halv två står vi på svensk mark igen. Hemma efter ett riktigt äventyr!! Men det är som de säger, borta bra men hemma bäst, och extra bra känns det ju att det är nästan två veckor kvar på semestern.

Det var det det :-) Nu säger jag "over and out"