Jag slår ett slag för (kvinnligt) entreprenörsskap!

När jag häromsistens besökte vår kungliga huvudstad gick jag en lov genom gallerian på kungens holme. Det som skulle kunna göra mig till storstadsbo är de små nischade butikerna som man hittar där. Bland annat var jag inne på Oil & Vinegar. Tänk er en hel butik tillägnad dessa små nödvändiga glädjeämnen i livet. Man kunde till och med köpa sin olivolja på lösvikt!!
I höstas upptäckte jag en liten pärla på en sidogata här hemma i byn. Att kliva in på Bönan i hörnan är som att komma in i Willy Vonkas chokladfabrik, där finns all sköns choklad, tryfflar och en personal som går out of their way för att hjälpa till o plocka ihop den där perfekta presenten.

I morse satt jag och läste den lokala "skvallertidningen". Under rubriken "Med kärlek för det goda livet" upptäcker jag till min förvåning och glädje att jag faktiskt numera kan köpa min olivolja på lösvikt även här hemma i lilla Nypan :-D Bönornas Delikatesser - den lilla saluhallen, kommer få mig att ta den där extra svängen via stan hem, den som jag oftast hoppar över för jag hittar i alla fall inte det jag vill ha. Men vem kan tacka nej till en tallrik lufttorkad breasola med ruccola och en riktig smakrik olivolja...

För ett tag sedan beklagade jag mig här på bloggen över de hutlösa priser man ofta får betala om man väljer att besöka de små guldkornen i vår lilla stad. Jag fick då ganska snabbt en lektion i företagsekonomi om skillnaden på faktisk kostnad och vinst. Saken är ju att jag gillar ju den där känslan av kontinenten som jag får när jag kliver in i den lilla delikatessbutiken, till skillnad från stormarknaden där vacuumförpackad skinka ligger i långa rader. Jag vill ju att dessa små hjältinnor ska överleva och ska därför helt osett se till att Bönornas Delikatesser blir en lika stående punkt på min fredagsshopping som besöket på gröna skylten! ;-)

//Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0