POMMES FRITES

Pommes frites [pomˈfrɪt], fransk potatis, är potatis som har skurits i stavar och därefter friterats. Namnet pommes frites kommer av franskans pommes de terre frites som ordagrant betyder "friterade jordäpplen", det vill säga friterad potatis.

Finns det något godare än ett helt perfekt friterat, lagom saltat pommes frites?
Ikväll blev det middag från den stora amerikanska hamburgerkedjan. Då jag kom direkt från en stärkande långpromenad så valde jag ståndaktigt en sallad (ok, jag erkänner, jag tog milkshake till). När maten kom så kollade jag min vana trogen igenom påsarna så att allt var med o där, högst upp, står en kartong med helt perfekt pommes, direkt från fritösen...Jag var bara tvungen att stoppa några i munnen...jag är i himlen...



Nu till det tråkiga med pommes frites: De flesta typer av färdigköpt pommes frites innehåller mycket fett, främst från vegetabiliska oljor. Fettinnehållet kan dock variera mycket beroende på stavarnas tjocklek och friteringsmetod. Den höga temperaturen skadar fettsyrorna och regelbundet intag av pommes frites kan således vara hälsovådligt.

//Sara

(Källa: Wikipedia)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0